Що діти роблять на пластових заняттях щотижня - Пласт
EN

У Пласті діти цілий рік займаються в гуртках — невеликих групах. Кожного тижня вони збираються на заняття, або “сходини”.

Сьогодні ми розкажемо, чим пластові щотижневі заняття важливі і корисні для дітей та як виховнику до них підготуватися. У цьому допоможе голова осередку Пласту в Сумах Володимир Міщенко.

З чого складаються пластові заняття

Обов’язковими елементами сходин є відкриття і закриття — короткі церемоніали, які налаштовують на уважність і максимальну включеність у процес. Решта — залежить від фантазії виховника та дітей.

Переважно в Пласті навчання відбувається “через дію”, тобто через практичний досвід та ігри. Тому замість звичайної лекції діти на заняттях мають майстерки, тренінги, екскурсії, дебати, рухливі ігри, співи тощо.

Володимир Міщенко
Час від часу ми робимо сходини у форматі змагання, вишколів або мандрівок на природу. Нещодавно мали день скелелазіння, інструктаж з тактичної медицини, день з тваринами на волонтерстві. А під час виходів на природу я даю завдання щось сфотографувати, назбирати гербарій, дізнатися історію у місцевих, що було на цьому місці 50 років тому або як звуть голову села. Це зміна оточення і пейзажів, де вихованці і я перезавантажуємося.

Які навички розвивають пластові заняття

Теми сходин можуть бути різноманітні: від пластової теорії, що передбачена програмою, до відомих спортсменів або танцюристів.

Я завжди враховую запити від гуртка, питаю, що їм цікаво. Якщо хочуть опанувати театральне мистецтво, запрошую тренерів з імпровізації чи сценічного мовлення, якщо цікавить історична тематика — йдемо в музей (Володимир Міщенко).

Також на сходинах виховники допомагають дітям розвивати самозарадність — вміння попіклуватися про себе та інших. Тому на деяких заняттях діти вчаться шити, прати одяг, надавати долікарську допомогу і робити все, завдяки чому можна вижити в природі: орієнтуватися по карті, в’язати вузли, розпалювати багаття тощо.

Усе починається з того, як пришити ґудзик або скласти речі в наплечник для мандрівки, а згодом — діти готові організувати побут на таборі і приготувати їсти на польовій кухні для більш як 50 людей (Володимир Міщенко).

Чому важливо, щоб пластові заняття відбувалися регулярно

Сходини — це відчуття приналежності. Дитина розуміє, що є членом групи, яка щотижня збирається, спілкується, разом навчається і розважається. У цьому колективі дитина має роль та обов’язки.

Володимир Міщенко
З одного боку, регулярність сходин дисциплінує: ти знаєш, що в певний день і час маєш прийти в конкретне місце. Тому ти стежиш за часом, щоб не запізнитися, готуєш якісь елементи програми, якщо маєш такі обов’язки. Це виховує відповідальність. А з іншого боку, сходини — це твоя тусовка. Коли ви всі втомилися після 9 уроків, але приходите, щоб побути з друзями, отримати підтримку.

Також регулярні заняття допомагають дитині розвиватися поступово і послідовно. Починаючи з чогось найпростішого, зі звичайних розваг, згодом пластуни і пластунки поглиблюють свої знання, беруть на себе більше відповідальності і проявляють ініціативу.

Це регулярна практика навичок, які будуть потрібні в житті: робота в команді, відповідальність, комунікаційні та ораторські вміння. Тому сходини готують до самостійності, а також до таборового літа, коли ти маєш показати все, чого навчився (Володимир Міщенко).

Чим відрізняються заняття для різних вікових категорій

Для пташат (2–6 років) та новацтва (7–11 років) сходини більш казкові, мають ігрові елементи. Це дозволяє дітям молодшого віку здобувати нові знання розважаючись.

У роботі з юнацтвом (12–17 років) ж важливо враховувати їхні побажання та інтереси. А згодом можна доручати їм самостійно готувати певні елементи сходин.

Володимир Міщенко
Деколи мої вихованці самі домовляються про екскурсії чи запрошують лекторів, планують дозвілля. Вони тісно спілкуються між собою поза сходинами та школою. Тому з часом ти стаєш для них не “старшим", який їх веде і за ними дивиться, а другом і ментором, який страхує і дає поради зі свого досвіду.

Як підготувати пластові заняття

Ми запитали у Володимира, що б він порадив виховнику-початківцю при підготовці перших сходин.

Крок перший — погуглити

Слід подивися, як починали інші. В інтернеті є перші 10 сходин, також станиці, які тільки нещодавно запустилися, розповідають історії свого старту (Володимир Міщенко).

У вільному доступі можна знайти методичні матеріали “Операція: Адаптація” — плани 10 сходин для всіх вікових категорій на час війни.

Крок другий — питати і цікавитися

Цього не можна соромитися, бо Пласт побудований на братерстві. Ми всі зацікавлені, щоб дитячих роїв та гуртків в Україні і за кордоном ставало більше, щоб діти могли розвиватися (Володимир Міщенко).

Крок третій — дослухатися до своїх вихованців

Потрібно питати, що їм цікаво. Якщо нав’язувати свою програму, вони не будуть творцями процесу, а споживачами. Долучаючись до планування, діти відчувають додаткову цінність, відчувають, що їх дослухалися. Це зближує з виховником і вибудовує довіру. Тому вчитися треба і від дітей (Володимир Міщенко).

Якщо ти також хочеш допомагати дітям та молоді розвиватися, долучайся до виховників у Пласті:


Володимир Міщенко приєднався до Пласту 2016 року після навчання в УАЛ в Харкові, адже хотів працювати з дітьми і ділитися власним досвідом. За місяць після приєднання пройшов Крайовий вишкіл виховників і заснував юнацький улад, запросивши дітей через презентації Пласту у школах.

У лютому 2022 року в осередку було вже 26 юнаків та юначок, 5 гуртків. На жаль, частина виїхала за кордон після повномасштабного вторгнення росії. Але в Сумах вже відновили діяльність Пласту, організовують  регулярні заняття, тренування з туризму і скелелазіння, а 2 жовтня святкуватимуть 6 річницю станиці.

Поділитися

Схожi новини