Думка освітнян: чим Пласт корисний для дітей? - Пласт
EN

Пластова метода існує вже більше 108 років. Цікаво, що думають про неї сучасні освітяни?
Ми розпитали пластунок, які працюють у сфері освіти.

Катерина Яковчук-Бесараб
Вчителька

У Пласті люди одночасно можуть бути керівниками й підлеглими. Наприклад, пластун, який очолює свій курінь (групу юнаків чи юначок) може бути в команді організаторів пластової події. Це навчає молодь бути гнучкими, перемикати відчуття своїх повноважень, випробовувати різні ролі й розуміти, як почувається людина на тій чи іншій посаді.  

На відміну від школи, де є конкретний параграф, де потрібно знайти точну відповідь або математична задача з конкретним результатом, у Пласті часто ставлять “задачі без правильної відповіді”. Планування діяльності будь-якого рівня в Пласті — це задача з тисячею відповідей, бо кожна з ідей може розвинутись в цілий проект. Це тренує творчий підхід.

Оточення в Пласті весь час змінюється. Спершу це гурток, у який потрапляє дитина, він розширюється до пластунів і пластунок з куреня і міста. Згодом пластуни їздять на події, що проводяться на рівні всієї України й дитина з Харкова може проживати два тижні в таборі з пластунами з Львівщини. Так тренуються так звані soft skills. Це вміння шукати компроміси, домовлятись, відстоювати свою ідею, презентувати себе. Для порівняння: у школі діти весь час проводять в оточенні свого класу, яке практично незмінне протягом років. 

Пласт — це модель кожної фірми чи структури в позапластовому житті. Навіть на рівні гуртка діти розуміють, що є окремі різні ролі (діловодства), не можуть всі бути керівниками одразу. Кожен робить свою частину, яка разом з результатами інших творить ефективну роботу цілої команди. У школі такого немає, бо всі учні рівні між собою і над ними босом стоїть вчитель.

Пласт — це набір можливостей і кожен формує своє пластування на свій смак. Хтось робить управлінську кар’єру (гуртковий, курінний, станичний…), хтось їздить по крайових таборах і фанатіє від нових знайомств, хтось організовує нові заходи, хтось просто інструктор. Це як шведський стіл, де кожен відвідувач з того ж набору страв робить свій сніданок. 

До того ж, у Пласті є змога приміряти на себе різні ролі й визначитись зі сферою, в якій тобі цікаво і ти успішний. Наприклад, розумієш, що тобі не комфортно брати відповідальність за всіх (гуртковий), але ти крутий інтендант, тобто відповідаєш за приготування їжі. Те саме з вмілостями, які є “пробниками” різних професій. Пробуєш трохи, якщо цікаво, можеш заглибитись в це в більш професійній секції.

Ольга Юрчишин
Менеджерка проєктів в ГО "Освіторія"

Пласт дає відчуття приналежності до “своїх”. Тут за виглядом однострою, ступеню, відбутих таборів зрозуміло, що ти “свій” серед “своїх”. У Пласті здобувається досвід роботи в команді. Іноді це можуть бути зовсім незнайомі люди, але якщо вони пластуни, то це твої друзі. Навіть звертання за замовчуванням “друже”, “подруго” відразу дає розуміння позитивного ставлення. 

Мені подобається, що в Пласті є вмілості — ти можеш набратися елементарних знань в тій чи іншій галузі, і завжди це буде практика. Ти можеш краще зрозуміти, що твоє, а що не “чіпляє”, але тепер ти точно це знаєш. 

Вміння комунікувати й співпрацювати також проявляється під час здачі пластової проби — вимог на здобуття вищого ступеню. Одному виконати всі вимоги точно не вийде, треба мати достатньо навичок, щоб переконати інших робити той чи інший проект, бути готовим самому втягуватися в ідеї інших. 

У Пласті ти стаєш відкритим до досвіду. Ти точно не будеш ідеальним, але знатимеш сам для себе, чи зробив ти “все, що в твоїй силі”. І ця звичка оцінювати себе з такої точки зору — безцінна. 

Марічка Берізко
Вчителька української мови

Найперше, що дає Пласт дитині — це якісне україномовне середовище. В умовах, де діти дуже рідко чують українську мову в повсякденному житті, Пласт приховано, ненав’язливо допомагає дитині заговорити, вивчити, зрозуміти її. У школах стандартні уроки не мотивують дитину говорити українською, а Пласт — це  природне середовище, яке дає цю мотивацію і практичне застосування нашої мови.

Те, що важко забезпечити в умовах школи — це самостійність. Пластова програма побудована таким чином, щоб кожна дитина брала на себе роль лідера й відповідальність за свої вчинки, вчилася взаємодіяти в колективі. Найкраще це проявляється, звичайно, на таборах. Діти покидають рідний батьківський дім і таборова програма сприяє тому, щоб дитина розвивалася всебічно й зазвичай самостійно. Коли їм доводиться обирати, що сьогодні одягнути, або як вирішити ситуацію з іншими дітьми. 

У Пласті закладаються дуже хороші цінності. У школі вчителі мають обмежений час і  допомагають здобувати знання, а от Пласт дає розвиток емоційної складової і ціннісних елементів. Навіть певні норми поведінки в суспільстві допомагають дитині більше дізнатися про себе й краще взаємодіяти в оточенні. Такі соціальні навички неймовірно “прокачуються” у Пласті.

Виховання в Пласті дає можливість повірити в себе й свої сили. Пласт створює умови, де ти можеш тестувати свої вміння, навички, уподобання, хобі й отримувати фідбек від твоєї виховниці, від тих, де тебе підтримують і допомагають.  

Поділитися

Схожi новини