«Щасливі люди — успіх стартапу, чи про ефективну роботу в команді» Ольга Герус - Пласт
EN

Пластовий рух — це як марафонський забіг, коли треба бігти довго й виснажливо і як протриматися? Дуже важливо в такому забізі — це вміння об’єднати команду волонтерів. Про те, як будувати ефективні та щасливі команди, як на волонтерських, так і бізнес-засадах, поділилася на одній із зустрічей PlasTalks Ольга Герус — пластунка та Голова Крайової пластової ради (2015-2018), HR Director у Kromtech Alliance Corp, а також випускниця програми MA in Human Resources and Organization Development у LvBS.

Що таке високоефективні команди? Це ті, яких об’єднує спільна ціль і де є високий рівень довіри один до одного. Це важливо тому, що коли люди добре знають і розуміють одне одного, розділяють цінності, то не піддають сумніву, що рішення наших колег допоможуть досягнути спільної мети. Це один з найвищих рівнів, якого насправді не так просто досягнути.

Які існують цілі в команди?

Коли в команді низький рівень довіри й мета неважлива, команди працюють на етапі співіснування. Коли рівень довіри трохи збільшується і мета ускладнюється, то шукають консенсусу. Звісно, на цьому етапі учасникам команд ще важко приймати спільні рішення, але вони вже готові погодитися і робити спільні речі.

Є декілька різних рівнів мети:

  • Найпростіший рівень працювати заради фінансової винагороди..
  • Наступний рівень розуміти, що наша команда і компанія може бути кращою, порівнювати себе з іншими та мати бажання вдосконалюватися.  ,
  • Найвищий рівень цілі працювати і робити навколишній світ кращим.

Якого рівня мету команда ставить, такого й досягне.

Цінності й довіра навіщо це команді?

Не менш важливими є довіра в команді, що будуюється на основі цінностей.

Чим більше ми говоримо про наші цінності і демонструємо їх в дії, тим більше підвищується наша ефективність.

Вперше з цінностями я стикнулася на роботі в компанії Нестле. Тоді я перший раз відчула себе комфортно, адже компанія мені сказала, яку поведінку вона очікує від мене.

Цінності є в кожного з нас, вони формуються протягом всього життя. Вони про те, як люди роблять вибір. Цінності це внутрішні норми поведінки, що діють всюди і на роботі і в особистому житті.

Звичайно, що команда не може задовольнити всіх, але що дуже важливо, щоб члени команди узгодили між собою, що для них є найважливішим. Відповідно, коли ви у ваших командах спробуєте задуматися, які у вас є цінності, то зможете зрозуміти, що у вас точно є щось спільне. Цікаво, що чим менші команди, тим відчуття цінностей є важливішим. Отже, команди повинні визначитися над якою метою хочемо працювати й визначитися з цінностями.

Етапи розвитку команди

Будь-які команди проходять декілька етапів розвитку: формування, шторм, нормування, досягнення результатів і розпад.

Формування.

На етапі формування команди довіра перебуває “на нулі”: члени команди ще не мають мети, але всім вже важливо самовиразитися та справити враження. На цьому етапі всі є кращою версією себе, ніж вони є насправді. І дуже важливу роль відіграє керівник / лідер, поки команда приглядається один до одного.

Що важливо робити? Перше й найважливіше це узгоджувати очікування й часто їх повторювати. Цей процес дуже добре формує формулу довіру. Важливо також мати якісь зацікавлення й неформальне життя, щоб поспілкуватися один з одним, запитати, як пройшли вихідні. Дуже важливо почати визначати сильні й слабкі сторони кожної людини.

Далі команді потрібно розробити спільні правила. Наприклад, можна скласти спільний список проблем і тоді почали думати, як їх вирішити. Так складаються внутрішні правила, які бажано переглядати час від часу, що працює, а що ні.

Після цього   створити план і цілі. Важливо мати не лише ціль, але й узгоджений план й розподілені ролі та відповідальних.

Потім почнеться найскладніший етап.

Шторм

У цей період члени команди перестають бути “прекрасними картинками” за резюме та починають себе порівнювати один з одним. Це фаза зняття масок і взаємодії. Українцям це дається складно бо це нація, яка не вміє давати зворотній зв’язок, яка дуже часто багато речей просто замовчує.

Що в цей момент гарно робити? Варто ще раз згадати правила. Дуже важливо навчитися давати зворотній зв’язок. Це дуже складний процес і головне не переходити в крайності. Наприклад, можна використовувати метод “бутерброда” (похвалити, сказати недолік і дати поради як виправити).

Важливо вказувати не тільки на недоліки, але й святкувати маленькі перемоги.

У команді ніколи не пізно перерозподілити ролі. Є люди, які не можуть взяти завдання поки не бачать повної картини, а є такі, кому важлива чіткість і точність. Тому, говоріть, що ви відчуваєте, бо від цього залежатиме, що буде далі.

Нормування.

Якщо команда успішно пройшли шторм, відбувається процес нормування. Тепер вже починається більше  взаємодії не за наказом чи проханням керівника, а через внутрішні потреби команди.

До речі, як тільки у команду приходить хтось новий, процес починається спочатку (від формування, шторму до нормування).

У момент, коли все починає налагоджуватися, потрібно контролювати емоції, говорити про те, що робити в майбутньому. Найстрашніше те, що всі бояться помилятися і страх помилки зупиняє роботу багатьох успішних команд. Важливо продовжувати говорити.

Емоційний рівень в команді може бути дуже напружений, або бути на спаді, що є і те й інше поганим.

У стадії успішності, це коли команди досягли своєї мети, роль керівника зменшується, починається більша довіра до команди. Святкуйте перемоги. Для чого це важливо? Команда сама розуміє, що досягла певних результатів і всі навколо бачать успіх. Коли ви натхненні, можете будувати нові цілі.

Розпад

Останній етап це розпад це природньо, це нормально. Підведіть підсумки. Коли стається розпад, це не смерть, це новий початок.

Підсумовуючи, для успішної команди варто почати з високої мети й згадати заради чого об’єдналися, побудувати довіру на спільних цінностях, домовитися про правилам, комунікувати й святкувати маленькі перемоги.

Розповідь написана із зустрічі PlasTalks, що відбулася у Києві 6 листопада 2018 року.

Фото: Артем Жуков, Андрій Скробач, Марія Гуменюк.

Поділитися

Схожi новини